zaskriptove
Pedagoško društvo Srbije
 
početna početna strana
početna

početna strana


ARHIVA VESTI I DOGAĐAJA OD 2002. DO 2013. GODINE
ARHIVA 2013. GODINA
ARHIVA 2012. GODINA
ARHIVA 2011. GODINA
ARHIVA 2010. GODINA
ARHIVA 2009. GODINA
ARHIVA 2008. GODINA
ARHIVA 2007. GODINA
ARHIVA 2006. GODINA
ARHIVA 2002. -2005. GODINA
POVRATAK NA NOVI SAJT
  Arhiva sajta Pedagoškog društva Srbije - 2002. - 2015. godina

Ueniki parlamenti
vesti
AKTIVNOSTI I SADRŽAJI SEMINARA

OSNAŽIVANJE MLADIH KROZ UČENIČKE PARLAMENTE

Naziv programa/seminara:
Osnaživanje mladih kroz učeničke parlamente

Institucija koja podržava program:
Pedagoško društvo Srbije

Akreditacija
Seminar je akreditovan za od strane Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.

Partneri:
GTZ CTYE - nemačka vladina organizacija za tehničku saradnju

Autori programa:
Mr spec. Stanislava Vidović (GTZ CTYE - nemačka vladina organizacija za tegničku saradnju)
Milena Golić (Centar za prava deteta)
Spec. Marija Radovanović (GTZ CTYE - nemačka vladina organizacija za tegničku saradnju)

Realizatori seminara
Informišite se o trenerima i autorima seminara (klikni na link)

Opšti i specifični ciljevi programa
Opšti cilj programa jeste osnaživanje mladih, pružanje pomoći i podrške da, kroz promociju participativnih prava mladih i demokratskog načina udruživanja, unaprede funkcionisanje učeničkih parlamenata.
Specifični ciljevi programa su unapređivanje znanja profesionalaca zaposlenih u školi (profesori, nastavnici, stručni saradnici, direktori) i njihovo osposobljavanje za rad na implementaciji programa u školama.         
Profesionalci bi bili konstantna podrška mladima i njihovim inicijativama u stvaranju uslova za učeničko organizovanje i uspešno funkcionisanje učeničkog parlamenta, u promociji participativnih modela rada u školi i jačanju kulture demokratizacije, poboljšanje ukupne atmosfere u školi, u osposobljavanju učenika da budu nosioci akcija kroz osmišljenje sadržaje i podrška uključivanju učenika u osnovne tokove školskog i društvenog života. 

Kroz uspostavljanje aktivne saradnje između mladih i odraslih  koji su prošli ovaj program a pripadaju različitim sredinama,  ovaj program bi omogućio ostvarivanje još jednog specifičnog cilja: umrežavanje i širenje ideje participacije učenika i povezivanje sa mladima na različitim nivoima: lokalni, regionalni, republički.

Sadržaji seminara
Sadržaji koji su predviđeni u realizaciji programa su:

  • dečja prava i upoznavanje sa Konvencijom (pojam i vrste prava, prava i odgovornost, Konvencija o pravima deteta - struktura i sadržaj Konvencije, obaveza poštovanja Konvencije o pravima deteta, Univerzalna deklaracija o ljudskim pravima, Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja - članovi koji se onose na rad parlamenta)
  • demokratija i parlament (pojam  demokratije, osnovne karakteristike parlamenta, učenički parlament u kontekstu uspostavljanja demokratije, učešće učenika u donošenju odluka koje se njih neposredno tiču)
  • učenički parlament u školi (značaj učeničkog parlamenta, odredbe koje učenicima omogućavaju osnivanje parlamenta, pravilnik o radu učeničkog parlamenta, modeli učeničkih parlamenata)
  • participativna prava (pojam i značaj participacije, očekivanja od participacije, mogućnosti za ostvarivanje participacije, načini učešća mladih u participaciji, primena participativnih prava u školskoj sredini)
  • timski rad (upoznavanje sa osnovnim karakteristikama timskog rada, uloge u timu, građenje poverenja i kreiranje duha zajedništva, kreiranje grupne vizuje, procena uspešnosti funkcionisanja tima)
  • liderstvo (pojam liderstva, uspešno liderstvo i timski rad, liderstvo i učenički parlamenti, kreiranje promene, rukovođenje timom, vođenje sastanaka)
    -kritičko mišljenje (šta je kriičko mišljenje, kako se javlja i razvija kritičko mišljenje, kako da naučimo da kritički mislimo, veštine i tehnike kritičkog mišljenja, zašto je važno kritičko mišljenje)
  • pregovaranje (veštine pregovaranja, proces pregovaranja, faze u procesu pregovaranja, prepreke uspešnom pregovaranju i načini prevazilaženja, ishodi pregovaranja)
    Aktivnosti koje su predviđene su seminari (bazični, napredni, trening za trenere i superzivijski seminar) i supervizijske posete školama sa idejom pružanja konstantne podrške u primeni programa.  Ostale aktivnosti kao što su organizovanje zajedničkih akcija učeničkih parlamenata, počev od školskog do republičkog nivoa,  se planiraju i realizuju na inicijativu školskih medijatorskih timova uz podršku realizatora programa.

Metode, tehnike i oblici rada na seminaru
Obuka se sastoji od podučavanja, vođenja, iskustvenog i participativnog učenja, dramatizacije i ugranje uloga, radioničarskim načinom rada.Oblici rada su - rad u plenumu, rad u malim grupama, rad u parovima i individualni rad.

Pored klasičnog načena izvođenja seminara na raspolaganju Vam stoji i ONLINE način pohađanja seminara. Kliknite više na ovaj link kako biste saznali više o ONLINE seminaru "Osnaživanje mladih kroz učeničke parlamente".

Predviđeni efekti programa
Efekat koji želimo da postignemo ovim programom jeste da se edukuju profesionalci za rad sa mladima, u cilju promocije participacije i osnaživanja mladih, da  mladi aktivno učestvuju u donošenju zajedničkih odluka uz prihvatanje odgovornosti za svoje odluke i aktivnost, da se izgrade kvalitetniji odnosi saradnje između mladih i odraslih u školi.

Dugoročni efekti programa su:

  • promena celokupne atmosfere u školi kroz podršku participativnim pravima mladih
  • prenošenje znanja i veština iz oblasti parlamentarizma i demokratizacije kroz obuku i kontinuiran rad sa učenicima
  • promena postojeće prakse u školi izgradnjom partnerstva i saradničkog odnosa
  • zajedničko donošenje odluka u kojima su zastupljeni interesi svih relevantnih  aktera
  • svi učesnici u životu i radu škole preuzimaju odgovornost za kvalitet međusobne komunikacije, argumentovano izražavaju svoje stavove i mišljenja  i uvažavaju različite argumente i stavove -učenje i življenje parlamentarizma i demokratije.

Održivost programa
Program je rađen u saradnji GTZ CTYE - nemačke vladine agencije za tehničku saradnju  (German Governmental Agency for Technical Cooperation) i Pedagoškog društva Srbije u okviru  projekta "Promocija participativnih prava mladih", koji je podržalo Ministarstvo prosvete i sporta.
Dosadašnji postupci praćenja i vrednovanja efekata programa  verovatno su i najjača  garancija  za održivost programa.

Ovo je posebno potvrđeno činjenicom da je najveći broj škola koje su upoznale i prihvatile ovaj program, unele osnivanje i funkcionisanje učeničkog parlamenta u svoje tekuće programe rada, ali i u svoje razvojne planove, koji se odnose na vremenski period od 3 do 5 godina.

Održivost programa pospešuju i specifične aktivnosti koje organizuju škole-nosioci aktivnosti u širim sredinama (opštine, okruzi), Pedagoško društvo Srbije i GTZ CTYE (skupovi parlamentaraca,  promocije primera dobre prakse   i sl.). Takođe, saradnja Pedagoškog društva Srbije sa svim osnovnim i srednjim školama u Srbiji i sa drugim institucijama, garantuju održivost programa.

Potrebe u praksi na koje odgovara seminar
Program odgovara na osnovnu potrebu mladih -  sloboda udruživanja, zajedničkog delovanja i participacija. Program  omogućava lični ravoj, slobodu izražavanja sopstvenog mišljenja i uvažavanje drugačijih stavova i argumenata, prihvatanje različitosti, kvalitetniju komunikaciju i razvoj demokratske kulture.

Naučna saznanja i praktična iskustva na kojima se zasniva seminar
Program se bazira na koncepciji i iskustvima primene dečjih i ljudskih prava, na zakonskim regulativama poštovanja prava i participacije, kao i na dosadašnjim demokratskim iskustvima u funkcionisanju učeničkih parlamenata.

Istovremeno, program se oslanja na iskustva i rezultate programa iz projekta GTZ CTYE-a: "Promocija participativnih prava mladih", čiji je cilj da se u školama u Srbiji mladi i odrasli obuče za osnivanje, funkcionisanje i unapređivanje rada učeničkih parlamenata.Na kraju 2007. godine, nakon dve godine implementacije, program učeničkog parlamenta primenjuje se u preko 20 osnovnih i srednjih škola u Srbiji, što predstavlja bitnu komponentu projekta, jer obezbeđuje izuzetno vredno  iskustvo koje se koristi u daljoj primeni i usavršavanju programa, kao i u jačanju profesionalnih kompetencija i ukupnih vrednosti Pedagoškog društva Srbije - značajne institucije koja konkretnim aktivnostima doprinosi unapređenju obrazovno vaspitnog rada u našoj zemlji.

 

 

Arhiva sajta Pedagoškog društva Srbije - 2002. - 2015. godina

Pedagoško društvo Srbije © na Internetu od 2002. sajt osnovala Sonja Žarković / webmaster: e@leksa

 
.
 
REKLAME